STRATEGIA ROZWOJU
Wydziału Rolnictwa i Biologii
Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
na lata 2013 – 2020
-
Misja
-
Założenia do strategii
-
Cele i zadania
-
Realizacja i zarządzanie strategią
Opracowanie:
Wydziałowa Komisja ds. Rozwoju w składzie:
Jan Łabętowicz — przewodniczący
Grażyna Garbaczewska— dziekan
Sławomir Orzechowski
Sławomir Podlaski
Mirosław Sobczak
Piotr Stypiński
Warszawa 2013
Założenia do strategii Wydziału Rolnictwa i Biologii
Filary funkcjonowania Wydziału
Cele i zadania
Dla wypełnienia misji Wydziału Rolnictwa i Biologii niezbędne jest zrealizowanie wszystkich celów strategicznych. Każdemu z nich przypisano cele szczegółowe określające obszary strategii, które warunkują ich spełnienie. Cele strategiczne i cele szczegółowe są odpowiednio merytorycznie powiązane ze Strategią Uczelni. Dla ich realizacji określono zadania, a także wyznaczono osoby odpowiedzialne za ich realizację i podano planowany horyzont czasowy ich osiągnięcia.
Cele i zadania dotyczące organizacji i zarządzania
Zapewnienie dobrej organizacji i zarządzania to podstawowy cel strategiczny integrujący najważniejsze obszary funkcjonowania Wydziału związane z dydaktyką i badaniami, a także umożliwiający ukształtowanie właściwej płaszczyzny współpracy z gospodarką. Doskonalenie sprawności zarządzania i kreowanie kultury organizacyjnej nastawionej na zmiany, pozwala w dłuższej perspektywie zapewnić zrównoważony rozwój w zakresie gospodarowania finansami i optymalnego wykorzystania potencjału kadrowego i bazy materialnej Wydziału.
Cel strategiczny: Nowoczesny, przyjazny dla pracowników i studentów system organizacji i zarządzania Wydziałem |
Podmiot odpowiedzialny |
Termin realizacji |
||
Cele szczegółowe |
Zadania dla realizacji |
Opis zadań |
||
Optymalizacja gospodarki finansowej Wydziału |
Wdrożenie wydziałowego systemu analizy gospodarki finansowej |
— coroczna analiza kosztów i przychodów na poziomie Katedr i Wydziału i Rady Wydziału — podejmowanie działań maksymalizujących przychody i minimalizujących koszty w obrębie Katedr i Wydziału |
Dziekan, Kierownicy Jednostek, Komisja Finansowa |
Co najmniej raz w roku |
Poprawa jakości funkcjonowania Wydziału w sferze organizacji pracy, dydaktyki i nauki |
Opracowanie i wdrożenie polityki poprawy jakości funkcjonowania Wydziału |
— poprawienie przepływu informacji pomiędzy Dziekanatem, Władzami, Katedrami i pracownikami |
Prodziekani ds. Dydaktyki i ds. Nauki |
Proces ciągły |
— opracowanie procedur kryteriów i zasad podejmowania decyzji administracyjnych przez Władze Dziekańskie i Kierowników Jednostek |
Dziekan, Kierownicy Jednostek |
Do 2014 |
||
— przedstawienie i analiza funkcjonowania Jednostek w sferze organizacji, dydaktyki i nauki |
Kierownicy Jednostek |
Do 2014 |
||
— analiza pracy dziekanatu przez studentów |
Prodziekan ds. Dydaktyki |
Proces ciągły |
||
Opracowanie zasad kontaktów Wydziału z absolwentami, przedstawicielami biznesu i administracji |
Powołanie Rady Konsultacyjnej Organizowanie spotkań celem prezentacji Wydziału i uzyskania informacji dotyczącej kierunków jego rozwoju |
— powołanie kilkuosobowej Rady Konsultacyjnej złożonej z przedstawicieli biznesu, administracji lokalnej i państwowej — raz w roku organizowanie spotkań dyskusyjnych dla ukierunkowania rozwoju Wydziału |
Dziekan, Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką |
Proces ciągły |
Promocja Wydziału i Jednostek na forum międzynarodowym, Kraju i Uczelni. |
Zwiększenie rozpoznawalności Wydziału, Jednostek i pracowników |
— podkreślanie na forum Uczelni specyfiki osiągnięć Wydziału — na forum krajowym aktywne uczestnictwo w spotkaniach i konferencjach — funkcjonalna strona internetowa — na forum międzynarodowym – granty, konferencje, informacja o Wydziale i Jednostkach w języku obcym, wymiana studentów. |
Dziekan Prodziekan ds. Nauki Kierownicy Jednostek |
Proces ciągły |
Budowanie kapitału społecznego na Wydziale |
Zwiększenie poziomu wzajemnego zaufania |
— pełna jawność działania na poziomie Wydziału i Jednostek — zwiększenie osobistego zaangażowania pracowników w funkcjonowanie wydziału |
Dziekan, Prodziekani, Kierownicy Jednostek |
Proces ciągły |
Cele i zadania dotyczące rozwoju kadry
Celem strategicznym Wydziału w obszarze polityki kadrowej jest ścisłe powiązanie silnej pozycji w zakresie badań naukowych z dydaktyką realizowaną na trzech kierunkach studiów: rolnictwie, biologii oraz inżynierii ekologicznej, aby zapewnić dla tych kierunków studiów minimum kadrowe umożliwiające utrzymanie aktualnych uprawnień do nadawania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego w dziedzinie nauk rolniczych (dyscyplinie agronomia) oraz stopnia doktora w dziedzinie nauk biologicznych (dyscyplinie biologia). Celem długofalowym jest uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie i dyscyplinie biologia. W realizacji polityki kadrowej szczególną uwagę przywiązuje się do zapewnienia prawidłowego rozwoju naukowego pracowników przy wykorzystaniu „mentoringu”, do zwiększenia mobilności i doświadczenia międzynarodowego kadry poprzez odbywanie staży naukowych, w szczególności zagranicznych. Dużą uwagę przywiązuje się do przestrzegania zasad etycznych.
Cel strategiczny: Racjonalne zarządzanie zasobami ludzkimi |
||||
Cele szczegółowe |
Zadania do realizacji |
Opis zadań |
Podmiot odpowiedzialny |
Termin |
Doskonalić merytoryczne kompetencje pracowników |
Wspieranie naukowej współpracy pracowników Wydziału z różnymi grupami badawczymi z zewnętrznych jednostek naukowych, w tym z zagranicy |
— organizowanie zespołów badawczych zorientowanych na prowadzenie badań wielopłaszczyznowych — promowanie organizowania konferencji naukowych z udziałem badaczy z zagranicy — promowanie udziału pracowników w szkoleniach oraz w stażach krajowych i zagranicznych |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki, Kierownicy Jednostek
|
Proces ciągły |
Wspieranie rozwoju i awansu naukowego pracowników i doktorantów |
— opracowanie przejrzystej procedury awansu naukowego oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych opartej na obecnie obowiązujących regulacjach prawnych — opracowanie i wdrożenie systemu wydziałowych konkursów grantowych dla młodych pracowników naukowych i doktorantów |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki |
Proces ciągły |
|
Zapewnienie kompetentnej kadry wśród pracowników niebędących nauczycielami akademickimi |
— promowanie udziału pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w szkoleniach |
Dziekan, Kierownicy Jednostek |
Proces ciągły |
|
— wdrożenie procedur zadaniowego zatrudniania pracowników do realizacji określonych zadań bieżących |
2014 r dalej proces ciągły |
|||
— zapewnienie minimum kadrowego umożliwiającego ubieganie się o uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie biologia |
Do 2020 roku |
|||
Wprowadzić system motywacji pracowników |
Wdrożenie systemu oceny pracowników |
— coroczna ocena pracowników jednostek uwzględniająca ich wkład w działalność naukową, dydaktyczną, promocyjną i współpracę z gospodarką |
Dziekan, Kierownicy Jednostek |
Proces ciągły |
— wprowadzenie zasad oceny okresowej pracowników niebędących nauczycielami akademickimi zatrudnionych w jednostkach |
2014 r. dalej proces ciągły |
|||
Finansowe wspieranie kompetentnej kadry |
Stworzenie motywacyjnego systemu wynagradzania opartego na wynikach oceny pracowników |
Dziekan, Kierownicy Jednostek |
2014 r. dalej proces ciągły |
Cele i zadania w obszarze badań naukowych
Cele w obszarze badań realizowanych na Wydziale (rolnictwo, biologia, kształtowanie środowiska), ukierunkowane są na współpracę, zwiększenie efektywności naukowej i zasięgu badań tak, aby uzyskane wyniki były widoczne poza krajem. Dla realizacji tych celów, obok działań dla pozyskania środków z krajowego systemu finansowania projektów badawczych, Wydział będzie podejmował działania prowadzące do zwiększenia udziału środków na badania z programów badawczych UE i sektora gospodarki.
Cel strategiczny: Prowadzenie badań naukowych na wysokim poziomie |
||||
Cele szczegółowe |
Zadania do realizacji |
Opis zadań |
Podmiot odpowiedzialny |
Termin |
Prowadzić badania na najwyższym poziomie |
Utrzymanie pozycji Wydziału w rankingu jednostek naukowych |
— realizacja badań naukowych w zakresie tematów, podnoszących stan wiedzy rolniczej, biologicznej i z zakresu inżynierii ekologicznej |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki, |
Proces ciągły |
— zwiększenie liczby publikacji w wysoko punktowanych czasopismach naukowych |
Kierownicy Jednostek |
Proces ciągły |
||
— zwiększenie efektywności pozyskiwania grantów krajowych i zagranicznych poprzez wprowadzenie systemu motywacyjnego premiującego kierowników i głównych wykonawców tych projektów |
Pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału |
2014— 2015, dalej proces ciągły |
||
Promować badania realizowane we współpracy z innymi jednostkami naukowymi |
Wspieranie współpracy naukowej z instytucjami krajowymi i zagranicznymi |
— promowanie powstawania zespołów badawczych o charakterze interdyscyplinarnym w celu realizacji określonego zadania badawczego/projektu |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki, Kierownicy Jednostek |
2014 — 15 a następnie proces ciągły |
Rozbudować, unowocześnić i optymalne wykorzystać infrastrukturę badawczą |
Racjonalizacja i optymalizacja wykorzystania posiadanej aparatury badawczej |
— powołanie Międzykatedralnego Centrum Aparaturowego o strukturze rozproszonej i uzyskanie dotacji na koszty jego funkcjonowania |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki, Kierownicy Jednostek |
2014 — 15 |
— opracowanie i wprowadzenie zasad korzystania z posiadanej przez jednostki Wydziału aparatury badawczej |
2014, następnie proces ciągły |
|||
Aktywne poszukiwanie funduszy na zakup aparatury badawczej |
— sporządzenie i aktualizacja listy źródeł finansowania zakupów aparatury badawczej — sporządzanie wydziałowych wniosków z zakup aparatury badawczej dla Międzykatedralnego Centrum Aparaturowego |
Prodziekan ds. Nauki, Kierownicy Jednostek |
2014, następnie zadanie ciągłe |
Cele i zadania w obszarze dydaktyki
Cele w obszarze dydaktyki dotyczą w szczególności tych elementów procesu kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które ukierunkowane są nie tylko na obecne, ale także na przyszłe potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Zadaniem nadrzędnym jest takie ukształtowanie procesu dydaktycznego na Wydziale, aby absolwent był przygotowany do podejmowania nowych, wyzwań zawodowych, oraz aby rozumiał potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego.
Cel strategiczny: Absolwent wyposażony w odpowiednią wiedzę, posiadający niezbędne umiejętności i kompetencje przydatne w przyszłej pracy zawodowej |
||||
Cele szczegółowe |
Zadania do realizacji |
Opis zadań |
Podmiot odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Utrzymać i doskonalić trzy kierunki kształcenia (rolnictwo, biologię i inżynierię ekologiczną) a także rozwijać i doskonalić studia i kursy podyplomowe oraz inne formy kształcenia |
— powołanie Rad Programowych kierunków studiów — włączyć przedstawicieli interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych do dyskusji nad programem studiów i efektami kształcenia |
— systematyczna ocena i modernizacja programów studiów — ocena sylabusów pod względem treści programowych |
Prodziekani ds. Dydaktyki, Rady Programowe kierunków studiów, Kierownicy studiów podyplomowych |
2014 r., a potem proces ciągły |
Rekrutować możliwie wysokiej jakości kandydatów na studia przy zachowaniu ich liczby |
— informacja i kontakt ze szkołami średnimi, — propagowanie olimpiad przedmiotowych — propagowanie specjalistycznych kursów dokształcających i wyrównujących poziom kandydatów |
— przygotowanie ulotek i broszur informacyjnych — organizowanie dni SGGW, dnia doktoranta, dni Pola Doświadczalnego, imprez dla uczniów szkół średnich — współudział w organizowaniu olimpiad przedmiotowych |
Prodziekani ds. Dydaktyki, Kierownicy Jednostek, |
Proces ciągły |
Budować więź studentów i absolwentów z Uczelnią, Wydziałem i pracownikami |
— powołanie Rady Absolwentów Wydziału — współpraca ze Stowarzyszeniem Wychowanków SGGW |
— spotkania z absolwentami Wydziału — imprezy integracyjne — stworzenie systemu motywacyjnego dla najlepszych nauczycieli akademickich |
Dziekan, Prodziekani, Kierownicy Jednostek, pracownicy |
Proces ciągły |
Modernizować kierunki i programy kształcenia zgodnie z oczekiwaniami rynku |
— ankieta skierowana do absolwentów i pracodawców — włączenie do dydaktyki przedstawicieli praktyki oraz pracowników instytutów branżowych i naukowych |
— przygotowanie ankiety — stworzyć i aktualizować bazy danych absolwentów — dostosować tematykę prac dyplomowych do potrzeb rynku — pozyskiwać firmy obejmujące patronat nad kierunkami studiów |
Prodziekani ds. Dydaktyki, Rady programowe, Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką, Pełnomocnik ds. Praktyk, |
2014 – 2016, potem proces ciągły |
Poprawić efektywność kształcenia w zakresie przygotowania praktycznego oraz znajomości informatyki i języków obcych |
— prowadzić wybrane przedmioty w języku angielskim — zapraszać do prowadzenia wykładów naukowców z zagranicy, — zapewnić pomoc w tłumaczeniach i opracowaniach statystycznych |
— promować (także finansowo) zajęcia w języku angielskim — wykorzystywać obecność obcokrajowców w procesie dydaktycznym — organizować kursy językowe i informatyczne dla pracowników i studentów |
Dziekan, Kierownicy Jednostek, Prodziekani, |
2014— 2016, a dalej proces ciągły |
Zwiększyć międzynarodowy i krajowy wymiar kształcenia i mobilność studentów |
Propagować wyjazdy studentów i doktorantów |
— wymiana studentów i doktorantów z innymi uczelniami w kraju i zagranicą — realizować prace magisterskie i inżynierskie w jednostkach związanych z nauką i praktyką rolniczą i biologiczną |
Prodziekani ds. Dydaktyki, Kierownicy Studiów Doktoranckich |
2016, a dalej proces ciągły |
Rozwinąć i doskonalić system zarządzania jakością |
— opracowanie harmonogramów i wewnętrznych procedur dla potrzeb doskonalenia jakości kształcenia |
— systematyczne przeglądy programów i efektów kształcenia — kontrola jakości prac dyplomowych — kontrola i weryfikacja praktyk i staży — hospitacje zajęć, |
Rady Programowe, Wydziałowa Komisja ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia, Pełnomocnik ds. Praktyk, Komisja Hospitacyjna, pracownicy |
Proces ciągły |
Cele i zadania w zakresie współpracy z gospodarką
Współpraca z gospodarką staje się współcześnie, obok dydaktyki i badań, podstawowym celem działalności uczelni wyższej. Wydział, podobnie jak cała Uczelnia, stawia sobie za cel podejmowanie działań na rzecz wzmocnienia integracji ze społeczeństwem i otoczeniem gospodarczym. Podejmuje działania zmierzające do rozwoju różnych form współpracy na płaszczyźnie nauka – gospodarka, zmierzające do szerszej komercjalizacji badań. Wymiana doświadczeń między kadrą naukową Wydziału a środowiskiem gospodarczym w dłuższej perspektywie czasowej pozwoli uzyskać efekt synergii korzystny dla obu stron.
Cel strategiczny: Wydział jako atrakcyjny partner do współpracy w zakresie badań, wdrożeń i kształcenia kadr dla gospodarki |
||||
Cele szczegółowe |
Zadania do realizacji |
Opis zadań |
Podmiot odpowiedzialny |
Termin realizacji |
Rozwijać badania aplikacyjne |
— utworzenie na wydziale systemu formalno— prawnego ułatwiającego aplikację o środki finansowe przy przygotowaniu projektów badawczych we współpracy z partnerem gospodarczym |
— utworzyć banku pomysłów |
Prodziekan ds. Nauki |
proces ciągły |
— utworzyć aktualizować spis potencjalnych partnerów gospodarczych (krajowych i zagranicznych) |
Kierownicy Jednostek |
|||
— utworzyć organizacyjno-finansowy system wsparcia dla projektów (wiedza o źródłach finansowania projektów, zasadach ich przygotowania oraz wsparcie techniczne w przygotowaniu od strony formalno-prawnej) |
Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką |
|||
Zbudować atrakcyjną dla 3 stron (Wydziału, pracownika i kontrahenta zewnętrznego) formułę współpracy |
— wdrożyć uczelniane procedury zawierania umów o współpracy z partnerami gospodarczymi — utworzyć system motywacji dla podejmowania przez pracowników działań na rzecz współpracy z gospodarką — rozpoznać potencjalny rynek zainteresowanych podmiotów gospodarczych — określić ofertę usługową Jednostek Wydziału |
— utworzyć system informacji o formach współpracy z gospodarką (projekt badawczy, umowa wdrożeniowa, bon naukowy, umowa licencyjna, ekspertyza. itp.) — opracować kryteria oceny aktywności pracowników na rzecz współpracy z gospodarką — podjąć działania na rzecz nawiązania kontaktów z potencjalnymi partnerami gospodarczymi (konferencje ukierunkowane na współpracę, zapraszanie przedsiębiorców na spotkania z pracownikami i studentami, wizyty u przedsiębiorców itp.) — opracować ofertę współpracy na stronie internetowej Wydziału i Jednostek org. |
Dziekan Prodziekan ds. Nauki Kierownicy Jednostek Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką |
2014 – 2015 r., a dalej proces ciągły
|
Rozwijać działalność na rzecz upowszechniania wiedzy |
— kreować na Wydziale poparcie dla działań na rzecz upowszechniania wiedzy — budować wizerunek Wydziału, przyjaznego dla otoczenia gospodarczego, kompetentnego w zakresie szeroko rozumianej wiedzy rolniczej i przyrodniczej |
— opracować kryteria wyceny aktywności pracowników na polu piśmiennictwa w prasie fachowej i mediach. — organizować studia podyplomowe |
Dziekan, Prodziekan ds. Nauki Kierownicy Jednostek Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką |
2014 – 15, a następnie proces ciągły |
Rozwijać infrastrukturę i wyposażenie dla działalności upowszechniania wiedzy i wdrożeń |
— funkcjonowanie Wydziałowej Stacji Doświadczalnej w Skierniewicach jako zaplecza Wydziału dla upowszechniania wiedzy i wdrożeń |
— powołanie Rady Naukowej Stacji — opracowanie długofalowego programu rozwoju stacji doświadczalnej — przygotowanie planu funkcjonowania Wydziału w zakresie upowszechniania wiedzy i wdrożeń |
Dziekan, Kierownicy Jednostek, Pełnomocnik ds. Współpracy z Gospodarką |
2014 – 15, następnie proces ciągły |
Poprawiać pozycję absolwenta na rynku pracy |
— utworzyć system praktyk studenckich umożliwiający nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami — organizować spotkania studentów z pracodawcami — zapewnić studentom zdobycie dodatkowych kwalifikacji |
— nawiązywać kontakty z potencjalnymi pracodawcami — wysyłać studentów na ukierunkowane praktyki, — gromadzić oferty pracy, — organizować kursy umożliwiające studentom zdobycie kwalifikacji i uprawnień zawodowych
|
Prodziekani ds. Dydaktyki, Pełnomocnik ds. Praktyk |
2014 – 2015, dalej proces ciągły |
Realizacja i zarządzanie strategią
Wstęp/preambuła— jak i kiedy oceniać realizację strategii
Mierniki dotyczące organizacji i zarządzania Wydziałem
Cel główny: Nowoczesny, przyjazny dla pracowników i studentów system organizacji i zarządzania Wydziałem |
|
Cele szczegółowe |
Mierniki realizacji celów |
Optymalizacja gospodarki finansowej Wydziału |
— coroczna analiza wysokości przychodów i kosztów funkcjonowania jednostek Wydziału — coroczna analiza wysokości nadwyżki przychodów nad kosztami |
Poprawa funkcjonowania w sferze organizacji pracy, dydaktyki i nauki |
— rosnąca liczba pozytywnych ocen w ankietach pracowniczych dotyczące opinii o funkcjonowaniu Wydziału |
Opracować zasady kontaktów Wydziału z absolwentami i przedstawicielami biznesu i administracji |
— liczba spotkań z absolwentami, przedstawicielami biznesu i administracji rządowej |
Promocja Wydziału i jednostek organizacyjnych na forum Kraju, Uczelni i forum międzynarodowym |
— liczba wejść na strony internetowe Wydziału i jednostek organizacyjnych — liczba konferencji, workshopów, spotkań krajowych i zagranicznych — liczba godzin zajęć dydaktycznych dla studentów programu Erasmus — liczba publikacji w zagranicznych czasopismach, — liczba wystąpień pracowników w mediach |
Budowanie kapitału społecznego na Wydziale |
— rosnąca liczba pozytywnych ocen w ankietach pracowniczych dotyczące opinii o funkcjonowaniu Wydziału |
Mierniki dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi
Cel główny: Racjonalne zarządzanie zasobami ludzkimi |
|
Cele szczegółowe |
Miernik realizacji celów |
Doskonalić merytoryczne kompetencje pracowników |
— miernik liczby publikacji z współautorami spoza Jednostki (Katedry i Wydziału) Wzrost liczby takich publikacji będzie miarą zwiększenia intensywności współpracy pracowników Wydziału z innymi jednostkami naukowymi |
— miernik liczby konferencji organizowanych na Wydziale Wzrost liczby konferencji będzie miarą zwiększenia intensywności współpracy pracowników Wydziału z innymi jednostkami naukowymi |
|
— miernik czasu potrzebnego do uzyskiwania awansów przez pracowników i doktorantów Skrócenie okresu potrzebnego do uzyskania stopnia doktora, doktora habilitowanego i profesora będzie miarą przyspieszenia rozwoju i awansu pracowników Wydziału |
|
— miernik utworzonych stanowisk pracy dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi do realizacji krótkotrwałych projektów Wzrost liczby stanowisk pracy utworzonych do realizacji określonych zadań będzie miarą racjonalnego zatrudniania pracowników niebędących nauczycielami akademickimi |
|
Wprowadzić system motywacji pracowników |
— miernik liczby pracowników objętych systemem motywacyjnym za swoja pracę na rzecz Wydziału Zwiększająca się liczba objętych systemem motywacyjnym pracowników świadczyć będzie o zwiększeniu ich motywacji do pracy na rzecz Wydziału |
Mierniki dotyczące badań naukowych
Cel strategiczny: Prowadzenie badań naukowych na wysokim poziomie |
|
Cele szczegółowe |
Miernik realizacji celów (w przeliczeniu na pracownika) |
Prowadzić badania na najwyższym poziomie |
— miernik liczby publikacji w czasopismach z IF Wzrost liczby publikacji w takich czasopismach będzie miarą zwiększenia intensywności oraz rangi badań naukowych pracowników Wydziału |
— miernik liczby uzyskanych projektów badawczych Rosnąca liczba projektów będzie miarą wzrostu aktywności badawczej pracowników Wydziału |
|
— miernik sumy kwot dofinansowania badań pochodzących spoza podstawowej dotacji ministerialnej Rosnąca wartość zleceń badawczych będzie miarą kompleksowości i złożoności realizowanych projektów badawczych |
|
Promować badania realizowane we współpracy z innymi jednostkami naukowymi |
— miernik liczby publikacji z współautorami z zagranicy oraz z wiodących ośrodków naukowych w Polsce Wzrost liczby takich publikacji będzie miarą zwiększenia intensywności współpracy pracowników Wydziału z wiodącymi jednostkami naukowymi w Polsce i zagranicą |
Rozbudować, unowocześnić i optymalne wykorzystać infrastrukturę badawczą |
— miernik kwoty dofinansowania uzyskanego na zakup aparatury badawczej Rosnące nakłady przeznaczone na zakup aparatury badawczej będą miarą aktywności pracowników Wydziału na polu pozyskiwania środków na rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury badawczej |
Mierniki dotyczące dydaktyki
Cel strategiczny; Absolwent wyposażony w odpowiednią wiedzę, posiadający niezbędne umiejętności i kompetencje społeczne przydatne w przyszłej pracy zawodowej |
|
Cele szczegółowe |
Mierniki realizacji celów (skali roku) |
Utrzymać i doskonalić trzy kierunki kształcenia (rolnictwo, biologię i inżynierię ekologiczną), a także rozwijać i doskonalić studia i kursy podyplomowe oraz inne formy kształcenia |
— liczba studiów podyplomowych i kursów — liczba studentów na I, II i III stopniu kształcenia — liczba słuchaczy na studiach podyplomowych i kursach dokształcających |
Rekrutować możliwie wysokiej jakości kandydatów na studia przy zachowaniu ich liczby |
— liczba laureatów olimpiad przedmiotowych przyjętych na I rok studiów — liczba pracowników i doktorantów biorących udział w akcji informacyjnej dla uczniów szkół średnich — miernik sprawności nauczania na I roku studiów |
Budować więź studentów i absolwentów z Uczelnią, Wydziałem i pracownikami |
— liczba spotkań z absolwentami wydziału — liczba ankiet skierowanych do absolwentów — ocena stopnia satysfakcji absolwentów z ukończonych studiów na podstawie ankiety |
Modernizować kierunki i programy kształcenia zgodnie z oczekiwaniami rynku |
— aktualizacja sylabusów — ocena stopnia satysfakcji absolwentów z ukończonych studiów na podstawie ankiety |
Poprawa efektywności kształcenia w zakresie przygotowania praktycznego, oraz znajomości informatyki i języków obcych |
— liczba studentów zagranicznych na I, II i III stopniu kształcenia — liczba obcokrajowców prowadzących zajęcia dydaktyczne — liczba studentów, doktorantów i pracowników wyjeżdżających na staże, studia i kursy zagraniczne — liczba godzin dydaktycznych prowadzonych przez pracowników wydziału w języku obcym — liczba stanowisk informatycznych, dostępnych dla studentów — liczba zakupionych licencji i programów komputerowych |
Zwiększyć międzynarodowy i krajowy wymiar kształcenia i mobilność studentów |
— liczba studentów uczestniczących w programach wymiany |
Rozwinąć i doskonalić system zarządzania jakością dydaktyki |
— liczba hospitacji wykonanych w ciągu roku — liczba posiedzeń Rad Wydziału i Rad Programowych i seminariów w Jednostkach, poświęconych dydaktyce — organizacja konkursów na najlepsze prace dyplomowe i doktorskie — liczba studentów w Kołach Naukowych (wygłoszone referaty, zdobyte nagrody i wyróżnienia) |
Mierniki dotyczące współpracy z gospodarką
Cel strategiczny: Wydział jako atrakcyjny partner do współpracy w zakresie badań, wdrożeń i kształcenia kadr dla gospodarki |
|
Cele szczegółowe |
Mierniki realizacji celów |
Rozwijać badania aplikacyjne |
— wartość środków finansowych pozyskanych przez wydział z tytułu współpracy z gospodarką (projekty wdrożeniowe, zlecenia, ekspertyzy, itp.) — liczba uzyskanych zgłoszeń patentowych, patentów, wdrożeń i licencji |
Zbudować atrakcyjną dla 3 stron (Wydziału, pracownika i kontrahenta zewnętrznego) formułę współpracy |
— liczba umów o współpracy z partnerami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi — wskaźnik aktywności pracowników na rzecz współpracy z gospodarką (WA); WA= PA/P gdzie: PA –liczba pracowników współpracujących z gospodarką, P — liczba pracowników naukowo— dydaktycznych i dydaktycznych na Wydziale. — liczba konferencji i seminariów organizowanych lub współorganizowanych przez Wydział we współpracy z gospodarką — liczba słuchaczy studiów podyplomowych na Wydziale |
Rozwijać działalność na rzecz wdrożeń i upowszechniania wiedzy |
— kwota środków finansowych wydatkowanych na potrzeby wdrożeń i upowszechniania wiedzy — liczba publikacji pracowników Wydziału w prasie fachowej oraz wystąpień w radiu i telewizji — wskaźnik aktywności medialnej (WM), charakteryzujący aktywność pracowników w upowszechnianiu wiedzy w piśmiennictwie, radiu i telewizji: WM=PM/P Gdzie: PM – liczba pracowników zaangażowanych w upowszechnianie wiedzy, P — liczba pracowników naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych na Wydziale. |
Rozwijać infrastrukturę i wyposażenie dla działalności upowszechniania wiedzy i wdrożeń |
|
Poprawiać pozycję absolwenta na rynku pracy |
— ilość jednostek gospodarczych, w których odbyli praktyki studenci Wydziału. — liczba spotkań studentów z potencjalnymi pracodawcami (przedstawicielami firm) |